Zes jaar werk, een paar miljard geïnvesteerd. BMW belooft een revolutionaire sprong met de komst van zijn elektrische auto, de i3.

Komende week, op 29 juli, presenteert BMW de vrucht van jarenlange inspanningen. De elektrische i3 wordt dan officieel gepresenteerd en dit najaar is deze auto naar verwachting ook in Nederland te koop.

Jarenlang liepen Duitse autofabrikanten zacht gezegd niet voorop als het om elektrische en hybride modellen ging. Bij die laatste soort, die een elektromotor combineert met een traditionele verbrandingsmotor, fungeert de Toyota Prius nog altijd als boegbeeld.

Maar BMW werkte sinds 2007 wel doelbewust aan project i, een inspanning waar naar schatting zo’n twee tot drie miljard euro in is gestoken, aldus weekblad Der Spiegel. Grensverleggend, omdat BMW bijvoorbeeld voor de carrosserie koos voor lichte koolstofconstructies, een nieuwe aanpak in autoland.

Zelf steekt BMW-baas Norbert Reithofer zijn bewondering voor de i3 niet onder stoelen of banken: “Dit is een grotere stap dan de overgang van de koets naar de auto”, tekende de Duitse krant Handelsblatt begin deze maand op uit de mond van de topman.

BMW i3: bijna helemaal elektrisch

Aangezien alle belangrijke details over de BMW i3 de afgelopen dagen al zijn uitgelekt, valt al wel enigszins te bepalen hoe onderscheidend de BMW i3 is, vergeleken met de concurrentie.

De grote strijd wordt momenteel nog niet uitgevochten bij auto's die volledig elektrisch worden aangedreven. Die kunnen op de belangrijkste criteria - prijs en actieradius - bij lange na niet concurreren met auto's die op benzine op diesel rijden.

De aanval moet komen van het hybride segment - dus een elektromotor, aangevuld met een kleine diesel- of benzinemotor. Daar zet de BMW i3 vol op in.

Tot op zekere hoogte oogt de i3 ook kansrijk, zoals blijkt uit onderstaand grafieken.

Prijs en actieradius

De geadverteerde prijs van van 35.500 euro oogt zeer concurrerend, maar met 'range extender' komt de i3 uit op 39.990 euro.  Dat is onderscheidend vergeleken met bijvoorbeeld de Opel Ampera, maar ligt aardig in de buurt van de Prius plug-in hybride.

In de normale modus - zonder snelheidsbegrenzer - moet de BMW i3 zo'n 130 kilometer puur elektrisch kunnen rijden. En dat is inderdaad een sprong voorwaarts, vergeleken bij het gros van de concurrentie bij plug-in hybrides . Er zijn weliswaar puur elektrische auto's die afstanden van 150 tot 200 km halen, maar vergeleken met bijvoorbeeld de Prius plug-in, de Opel Ampera en de Mitsubishi Outlander puur elektrisch halen, doet de i3 het niet slecht.

Met bijschakeling van de benzinemotor kom je op een actieradius van 300 kilometer. Hoewel dit voor veel ritten genoeg is, schiet de i3 hiermee nog wel tekort om aan deze auto een iPhone-achtige status toe te kennen. Dat wil zeggen: een baanbrekend product dat een nieuwe massamarkt opent.

Zakelijk gebruik

Om op de consumentenmarkt door te breken moet de technologische grens nog een stap verder verlegd worden, bijvoorbeeld met een hybride auto die pakweg 200 kilometer op de accu kan rijden en nog eens 400 km op een verbrandingsmotor, met een prijs van 20 duizend tot 25 duizend euro.

Dit neemt niet weg dat BMW met de i3 waarschijnlijk een sterke troef in handen heeft op de zakelijke markt. Met een CO2-uitstoot van minder dan 20 gram per kilometer valt de BMW i3 volgend jaar in de 7-procent bijtellingscategorie voor leaserijders. In combinatie met de concurrerende prijs is dat aantrekkelijk voor ondernemingen die hun groene gezicht willen laten zien.

Lees ook op Z24

Populaire leaseauto's: plug-in hybride verliest

Nederland zwakke loot bij Europese autoverkopen

Auto importeren vanuit Duitsland of Belgie: wanneer loont het?

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl